tisdag 23 oktober 2012

Hitta Vilse

Sista tiden har vi lagt fokus på lydnads-lydnad och vardagslydnad på alla de möjliga och omöjliga ställen, man behöver inte alltid vara på en appellplan eller gräsplan.
Det har mest varit rallylydnad, har konstaterat att vi tränat alldeles för lite vanlig lydnad. Vardagslydnad är något jag har slarvat med, varför undrar jag...man kan ju lägga in den på så många olika ställen.

MEN i dag har vi gjort något helt annat.
Vi har varit ute i skogen tillsammans med ett gäng fritidsbarn och haft Hitta Vilse.
Platsen vi var på var ett ställe där man rastade sina hundar...många nya intressanta dofter så det blev en stor utmaning för Töserna. Där kommer några hundar när vi väntade på att ge oss ut i skogen
Barnen delades upp i 3 grupper, 8-9 barn i varje grupp.
Jag började med Nicita som är bäst på sök men nu blev det mer spår än sök eftersom jag hade henne i lina. Hon jobbar ju bäst när hon får söka själv så detta blev inte hennes grej. Men med lite hjälp hittade vi barnen...tack och lov...för tänk om dom skulle få sitta kvar ute i skogen *s*.
Nästa grupp fick Kaisa spåra, spår är ju hennes paradnummer, och det tog inte lång tid innan hon hade spårat upp barnen. Men sen tycker hon att är dom hittade då behöver jag väl inte stanna utan hon fortsätter helst att sniffa runt.
Även den tredje gruppen fick Kaisa spåra upp. Nu var det väldigt mycket spår så hon fick jobba hårt men hon hittade dom. Jag är imponerad över hennes arbetsvilja..."gamla tanten".
Barnen som inte gömde sig byggde olika sorts vindskydd och kojor...tror dom tyckte att detta var en kul dag.
Som vanligt när det är Hitta Vilse fikar man ju med pannkakor så även idag.
Jag har 2 hundar som är superbra på att tigga så det blev en liten smakbit här och där.
Barnen turades om att hålla Töserna, det var ett helt gäng runt dom, men det bekymrar inte dom. Jag vill hålla...jag vill hålla...får jag hålla...ja dom var helsköna hela gänget.

Lite bilder från dagens äventyr













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar