söndag 27 maj 2012

Hopptävlingar hela helgen och frukostfest

Det började på fredagen med första start kl 12.00 sen var det full rulle till kvällen. Jag satt i domartornet tillsammans med domaren och Emma. En sköter tidtagning och felräkningen via datorn och en fyller i protokoll manuellt och vi tar även tiden manuellt...allt som en säkerhet och domaren ropar in rätt ekipage och redovisar rätt resultat och tid...plus en massa administrativ jobb som folk inte riktigt vet om att det förekommer.
Fredagen började inte speciellt bra för oss. 5 minuter i 12 lägger ljudanläggningen av och då gäller det att inte få panik. Yvonne, vår domare, har varit med på många många tävlingar så hon behöll lugnet...vi fixar det. Tur nog hade hon en ringklocka med så vi kunde få ut en startsignal, resten lutade hon sig ut genom fönstret och hojtade så högt hon kunde.
Vid ett flertal tillfällen kom folk och undrade om vi kunde höja ljudet, det hörs inget...ganska skrattretande eftersom vi fick ut informationen om anläggningen. Efter någon timma hade någon hittat en megafon så det gick lite bättre men det blev ofta rundgång i den.
Det kom 2 killar som jobbar med TV och Radioteknik, fick ta anläggningen med sig för att försöka lösa felet. Efter ca 4 timmar hade vi en fungerande ljudanläggning...äntligen.
Tävlingen höll på länge, jag var hemma ca 21.30.

Lördagen började hemma hos Victor och Linda. Victor hade sitt födelsedagskalas på morgonen, en härlig frukostbuffé, kändes som en hotellfrukost. Fint väder som det var hade dom dukat långbord ute i den lummiga trädgården. Kaffe och tårta hör ju till födelsedagskalas, en supergod crisptårta bjöds det på.

Efter kalaset var det åter dags att inta domartornet...med en fungerande ljudanläggning.
I dag var det jag och Lisa som satt tillsammans med Yvonne. Domartornet brukar vara som en bastu men vi lyckades med hjälp av lite tvärdrag få en behaglig temperatur, nästa så vi emellanåt småfrös lite. Men det är bättre det för koncentrationen måste vara på topp hela tiden...får inte missa ett nedslag eller tiden.
I dag kom Emma och avlöste mig vid 17-tiden. Då mockade jag hagen och fyllde på vatten och det blev en liten mysstund med Echo innan jag körde hem. Chillade en stund, in i duschen och sedan tillbaka till Ridhuset. Grillparty väntade för oss funktionärer.

Det bjöds på en mumsig grillbuffé med grillspett, flera olika sorters sallader, olika sorters "röror" och såser,  vitlöksbröd, vit vin och rosévin. Ja det fanns allt för ett lyckat grillparty.
Alla var ganska möra i både huvud och kropp så vi bröt upp ganska tidigt.
Väl hemma såg jag lite av ESC, dom sista låtarna, sen låg jag i sängen och tittade med ett halvt öga  på röstningen.

Söndagen började med att jag försov mig...pinsamt...Vaknade kl 8.50, skulle vara på plats kl 9.00...nu blev det fart. Kl 9.14 svängde jag in på parkeringen...gick hyfsat snabbt *s*. Tur att jag inte behövde äta frukost,  det får vi på plats. Det pinsamma var att det var min dotter som var funktionärsansvarig så det var henne jag fick ringa. Hon har en förmåga att stressa upp sig, helt i onödan, men Lisa som satt i domartornet lugnade henne...vi löser det...och det gjorde dom.
Emma kom och avlöste mig vid 13-tiden så då gick jag och åt lunch i cafeterian tillsammans med ett gäng funktionärer. Annars får vi fika och äta i tornet under tiden som tävlingen håller på...vi kan liksom inte avbryta tävlingen.
Det var skönt att komma hem tidigare än jag hade beräknat och Töserna blev överlyckliga...ÄNTLIGEN är hon hemma.

Banvandring

Lite av banfunktionärerna


Väntar på maten 

Kvällens grillmästare

Samling vid grillen


Mors Dags-blomma från min dotter






















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar