fredag 1 juni 2012

Skogen bland knotten

I dag åkte jag och Rebecca till skogen.
Hundarna vi hade med oss var Töserna och Rebeccas valp Tyke, Bruno fick stanna hemma, Kaisa löper ju.
Vi skulle lägga ett litet nybörjarspår till Tyke och jag la ett spår till Kaisa, vi skulle visa hur ett färdigt spårarbete ser ut. Ja det trodde jag. Kaisa spårade hyfsat, flackade lite för mycket, men markeringen av apporter var bara en dutt med nosen, hon stannade inte...hon som brukar lägga sig ner. Vid en apport var där någon sorts djurskit som hon skulle rulla sig i. Ja det blev ingen bra uppvisning...skithund.
Men lille Tyke gjorde sitt första spår, ett näringsspår, och han var kanonduktig.
Så ville Rebecca testa på ett sök så hon fick gå ut och gömma sig. Detta gillade Tyke, vilken fart ut så långt han hade sett Rebecca och sedan på med nosen. Vi gjorde ett sök till och då sprang han direkt till första gömstället, blev snopen, där var ju ingen. Han sprang runt och letade, han hade henne i näsan men kom inte ända fram. Han blev lite ängslig så jag gick ut och stöttade honom och snart var hon hittad.
Vi gjorde 2 sök med Nicita och det gick bra. Jag ville testa en budföring och här blev det lite funderingar. En ny mottagare, mörkklädd och huva. Första skicket fick jag ta tillbaka henne, sen gick hon. Vi provade en gång till och även här blev hon fundersam. Det var definitivt inte samma fart som hon brukar ha. Här ser man hur det kan bli när man oftast tränar med samma folk. Hade träningen varit för tävling hade vi så klart tränat på ett annat sätt men nu är det mest på skoj.
Innan vi åkte hem från knotten la vi ett litet spår till Tyke sen var han helt slut. Inte så konstig, fick jobba med nosen, en pyttepromenad tillsammans med Töserna och skogsluft...i drygt 2 timmar.

Tyke på sitt första spår



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar