torsdag 28 juni 2012

Skog och hundträning

Tänk att vi har haft sommarväder idag...helt fantastiskt.
Jag och Töserna åkte till skogen och gick en lång tur. Töserna gick ner i sjön tills vattnet nådde magen och där stod dom en stund... skönt att svalka av sig lite.

Nu börjar jag känna mig sugen på att tävla så idag har vi tagit tag i en strukturerad träning.
I Halmstad började man med torsdagsträningen så vi åkte dit. Man satte upp en nybörjarbana, det var många som ville testa. Eftersom det kan vara svårt att bara prata om dom olika skyltarna fick jag och Nicita visa hur det skulle gå till. Jag var riktigt nöjd med henne, inte en massa snack utan höll sig lugn och sansad.
Efter detta tränade jag själv avancerade moment men utan skyltar. Satte bara upp lite koner och hade 8:ans frestelse med köttbullar. Detta var svårt, som jag fick kämpa innan hon fattade att det där rör man inte.
Att sätta sig framför har vi problem med. Hon stressar upp sig och då kommer ljudet. Har tränat det mycket hemma och idag gick det hyfsat bra. Har kommit på att jag inte ska ha godis i handen som jag har haft som en snabb belöning. Nej, ska ta upp det ur fickan, först berömma med bara rösten. Hon har börjat nafsa efter handen, vill ha godiset, och detta blir stress. Så nu ska vi testa utan godis i handen. Jag måste hela tiden avväga mitt beröm...för mycket gör att hon går upp i stress.
Ja, det är inte alltid så lätt att träna hund.


1 kommentar: