lördag 25 januari 2014

Rallylydnadskurs

I torsdags startade Anki och jag upp en rallylydnadskurs nybörjare. Vi är lyckligt lottade som har tillgång till Halmstad Hundarena, att kunna vara inomhus. Nu när det fortfarande är mörkt på kvällen och det är ju kallt och blåsigt då är det skönt att kunna gå in och träna.
Det är en liten grupp vi har så alla kan gå banan 4-5 gånger om dom vill. Oftast är hundarna helt slut efter 3 banor, men dom får själva välja.

Det är alltid spännande att möta nya ekipage och dessa är ett nytt härligt gäng.
Anki gör banorna till varje kurstillfälle (hon har banritningsprogrammet vilket jag inte lyckas installera på min dator) och till denna kursen har hon medvetet lagt lite svårare banor direkt. På våra tidigare kurser har någon tyckt att dom har varit lite för enkla, vilket vi kanske inte helt håller med om...men men...så nu får vi se hur detta går.

När man startar upp en ny grupp som aldrig har gått en bana eller sett skyltarna...då inser man att rallylydnad inte är så enkelt som många tror. Vissa skyltar får man verkligen tänkta till på hur man ska utföra, som tex "tysksvängen".
Det är mycket att hålla reda på...texten på skylten, vilken är nästa skylt, har jag hunden med mig och något som vi i varje kurs, ja även på träningarna, tjatar om FÖTTERNA...

Så nu har vi 7 spännande veckor framför oss...kanske har vi något nytt tävlingsekipage i gänget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar