onsdag 1 maj 2013

Rallyträning....

I måndags var vi på klubben och tränade tillsammans med Anki med Ture och Rambo, Ingrid och Bellman, Margaretha med Mitzie och Agnes, Ann-Christin med Safir.
Det sattes upp 2 korta fortsättningsbanor och vi gick först båda banorna med vänsterhandling. Mellan banorna va det bort till ryggsäcken och belöning. Sen gick vi banorna med bara högerhandling. Alla rundorna gick bra, är nöjd med Nicita.

Sedan gjorde vi ett antal mästarskyltar, olika sidbyten, skicka till konen, snurra inåt, framför och backa, bärande av föremål. Alla skyltarna utom snurren gick kanon, snurren fattade hon inte så jag fick hjälpa till med godis i handen...då ramlade polletten ner. När hon inte riktigt fattar vad hon ska göra blir det stress och ljud...samma blir det ofta på högerhandling...något vi måste träna mycket på. Ska använda mig av kortkoppel så jag vet att hon är med, jag behöver koncentrera mig på mitt eget agerande, titta rakt fram och tänka på mina händer.

Efter träningen som vi alla va nöjda med gick vi in och fikade. Det blir alltid mycket diskussioner, mycket allmänt tjabb och många goa skratt.

I går, tisdag, va det dags för avancerad/mästarklass-kursen. Hanna utmanade oss verkligen med en skittuff bana och på banan hade hon lagt ut ett antal gosedjur och bollar, en riktigt störning. Under en skylt hade hon lagt en burk med tonfisk. Jag såg burken (det va nog bara jag som såg den) trodde det var ett stöd för skylten. Eftersom vi inte visste om den va det ingen som blev "nervös" och det gick galant...hundarna brydde sig inte. Tydligen hade Nicita fått vittring på den vilket jag inte observerade, hon brydde sig inte.
Det gick INTE bra för mig och Nicita. Skyltarna kan hon men hon snackade hela tiden, hjälpte inte att jag sa till henne. Då gick Hanna in och vid sidan om oss och så fort det kom ljud blev det en vattendusch...snacka om att bli en förvirrad hund, va ju liksom inget hon hade väntat sig...hon blev tyst men osäker.
Undrar om vi alla va för ofokuserade för det va inga lysande banor vi gick...men men...det kan bara gå bättre (hoppas jag)

Ni som tränar Rally kan ju se att det inte är någon enkel bana och lägg till ett gäng gosedjur, bollar och tonfiskburken slängt ut på banan. Men oavsett dagens resultat har vi så himla kul...många goa skratt.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar